Vyjádření k „akci starostů“
- zdražení jízdného - původní návrh odborem dopravy bylo zdražení jízdného až o 43% na krátkých tratí a 25 - 30% na tratích dlouhých. Naším vyjednáváním se podařilo prosadit snížení tohoto zdražení maximálně na 20% s tím, že hlavně kratší tratě budou méně zdraženy a celkové zdražení bude v průměru 20%, realizace od 1. 1. 2011 Výnos by měl být cca 50 milionů Kč
- celoplošné omezování spojů - realizováno v současné době, zadání znělo navrhnout ke zrušení spoje nevytížené, souběžné se železniční dopravou, nesmí se omezit doprava v době od 6.00 do 8.00 hod. a od 12.00 do 17.00 hod. Jednotliví dopravci byli vyzváni, aby navrhli spoje dle zadání na vyřazení ze základní dopravní obslužnosti. Všichni dopravci tak učinili do 1. 12. 2010 kromě ROPIDu, který návrh předal až 15.12. Odbor dopravy návrhy rozepsal po jednotlivých obcích a rozeslal po Vánocích obcím k vyjádření. Vzhledem ke zpožděnému zaslání ROPIDem měli starostové na vyjádření dobu jen 12 dnů. Valná většina starostů přistoupila k tomu pozitivně a případné připomínky řešili s odborem dopravy. Zajímavé je, že protestovali starostové, kterých se omezení spojů vůbec ještě nedotklo.
K prověření ceny jednotlivých výkonů dopravců - řeší se. Chceme jeden tarif (SID), který bude platný na všech spojích a u všech dopravců, záměr je připravit integraci i se železniční dopravou. Nyní je železnice, příměstská doprava, PID a SID.
Vyjádření ke "Tři fakta"
1) Veřejná doprava může být samozřejmě zachována a nikdo ji nechce rušit. V naší záležitosti se řeší základní dopravní obslužnost, kterou objednává a hradí kraj. Pokud ROPIDu nebude chybět 31 milionů dotace, můžeme se jen dohadovat, jak nás brali na hůl a kolik vydělávají celkem.
2) Samozřejmě, že vláda peníze na veřejnou autobusovou dopravu neškrtá, ona je ani nedává a tak je nemůže škrtnout. Hejtman řekl, že tak jako obce, tak i kraj dostává méně financí ze státního rozpočtu a tak jako všechny kapitoly, byla zkrácena i kapitola dopravy.
3) žákovské jízdné není diskriminační, naopak vyrovnává rozdíly mezi dětmi z venkova dojíždějícími do školy oproti dětem, kde mají školu v místě. Děti dojíždějící do školy do Prahy z okolí Prahy velmi často nejsou ani oni, ani jejich rodiče v obcích hlášeny k pobytu, a pokud ano a v místě bydliště je škola, tak obce musí školám ještě za ně doplácet.
Závěr: Středočeskému kraji nejde o rozvázání spolupráce s dopravci, ale jde mu o sjednocení podmínek a hospodárný provoz u všech dopravců.
Jiřina Fialová, předsedkyně klubu zastupitelů KSČM