BURŽOOVÉ A PROLETÁŘI
Dějiny všech dosavadních společností jsou dějinami třídních bojů.
Svobodný a otrok, patricij a plebejec, baron a nevolník,
cechovní mistr a tovaryš, zkrátka utlačovatel a utlačovaný stály proti
sobě ve stálém protikladu, vedli nepřetržitý boj, tu skrytý, tu
otevřený, boj, který pokaždé končil revolučním přetvořením celé
společnosti nebo společným zánikem bojujících tříd.
V dřívějších epochách se téměř všude setkáváme s úplným
rozčleněním společnosti na různé stavy, s pestrou stupnicí různého
společenského postavení.
Moderní buržoazní společnost, vzešlá ze zániku feudální
společnosti, třídní protiklady neodstranila. Přinesla jen nové třídy,
nové podmínky útisku a nové formy boje místo starých.
Naše epocha, epocha buržoazie, se však vyznačuje tím, že
třídní protiklady zjednodušila. Celá společnost se stále více štěpí na
dva velké nepřátelské tábory, na dvě velké, přímo proti sobě stojící
třídy: buržoazii a proletariát.
Velký průmysl vytvořil světový trh, připravený objevením
Ameriky. Světový trh vyvolal nesmírný rozvoj obchodu, mořeplavby a
pozemních komunikací. To působilo zpětně na rozšíření průmyslu a tou
měrou, jak rostl průmysl, obchod, mořeplavba a železnice, rozvíjela se
i buržoazie, rozmnožovala své kapitály a zatlačovala do pozadí všechny
třídy dochované ze středověku.
Moderní státní moc je jen výborem, který spravuje společné
záležitosti buržoazní třídy. Kde se buržoazie zmocnila panství, tam
zničila všechny feudální, patriarchální, idylické poměry. Bezohledně
zpřetrhala pestré feudální svazky, poutající člověka k jeho přirozenému
představenému, a neponechala mezi lidmi žádný jiný svazek než holé
sobectví, než bezcitné placení hotovými.
Proměnila osobní důstojnost člověka ve směnnou hodnotu a
namísto nesčetných propůjčených a řádně nabytých svobod postavila
jedinou bezohledně chladnou svobodu obchodu. Buržoazie zbavila všechny
dosud ctihodné a s posvátným ostychem uctívané obory činnosti jako
svatozáře. Proměnila lékaře, právníka, pátera, básníka a muže vědy ve
své placené námezdní pracovníky.
Buržoazní epocha se od všech ostatních epoch odlišuje
neustálými převraty ve výrobě, ustavičnými otřesy všech společenských
vztahů, věčnou nejistotou a pohybem. Všechny pevné, zakořeněné vztahy
se svým doprovodem starých ctihodných představ a názorů se rozkládají,
všechny nově utvořené zastarávají.
Potřeba stále více rozšiřovat odbytiště pro své výrobky
štve buržoazii po celé zeměkouli. Všude se musí usazovat, všude
zahnízdit a navazovat spojení.
Tím, že těží ze světového trhu, učinila buržoazie výrobu a
spotřebu všech zemí kosmopolitickou. Prastará národní průmyslová
odvětví byla zničena a jsou denně dál ničena odvětvími, která už
nezpracovávají domácí suroviny, nýbrž suroviny dovážené z
nejodlehlejších končin zeměkoule.
Zkrátka, tvoří si svět podle svého obrazu. Jako učinila
venkov závislým na městech, učinila i barbarské i polobarbarské země
závislými na zemích civilizovaných, rolnické národy na národech
buržoazních, Východ na Západu.
Buržoazie nahromadila obyvatelstvo na jednom místě,
zcentralizovala výrobní prostředky a soustředila majetek v rukou
několika málo lidí.
Na jistém stupni vývoje výrobních a směnných prostředků
neodpovídaly feudální vlastnické vztahy výrobním silám. Brzdily výrobu,
místo aby ji podporovaly. Staly se jejími okovy. Musely být rozbity.
Zbraně, jimiž buržoazie porazila feudalismus, se teď obracejí proti jí samé.
Zplodila také lidi, kteří se těchto zbraní chopí - moderní dělníky, proletáře.
Tou měrou, jak se rozvíjí buržoazie, tj. kapitál, rozvíjí se
také proletariát, třída moderních dělníků, kteří mohou existovat jen
dotud, dokud nalézají práci,
a kteří nalézají práci jen dotud, dokud jejich práce roznožuje kapitál.
Tito dělníci, kteří se musí prodávat kus po kuse, jsou zbožím jako
každý jiný předmět obchodu, a proto jsou stejně vydáni napospas všem
rozmarům konkurence, všem výkyvům trhu.
Dělník se stává pouhým příslušenstvím stroje, vyžaduje se
od něho pouze nejjednodušší, nejjednotvárnější hmat, kterému se lze
velmi snadnou naučit. Proto čím odpornější se stává práce, tím nižší je
mzda.
Moderní průmysl proměnil malou dílnu patriarchálního mistra
ve velkou továrnu průmyslového kapitalisty. Masy dělníků, směstnané v
továrně, jsou organizovány po vojensku.
Dělníci začínají tvořit spolky proti buržoům, vystupují
společně na obranu svých mezd. Zakládají dokonce trvalá sdružení, aby
si zajistily prostředky pro případ vzpour. Boj přechází místy v
povstání.
Organizování proletářů v třídu si například v Anglii vynutilo zákon o desetihodinovém pracovním dni.
Ze všech tříd, které dnes stojí proti buržoazii, je skutečně revoluční třídou jen proletariát.
Životní podmínky staré společnosti jsou už zničeny v
životních podmínkách proletariátu. Proletář nemá vlastnictví, jeho
poměr k ženě a dětem nemá už nic společného s buržoazními rodinnými
vztahy, moderní průmyslová práce, moderní jařmo kapitálu, stejné v
Anglii jako ve Francii, v Americe jako v Německu, setřely z něho
všechen národní charakter. Zákony, morálka, náboženství jsou pro něho
jen buržoazní předsudky, za nimiž se opět skrývají jenom buržoazní
zájmy.
I když ne svým obsahem, tedy svou formou je boj
proletariátu proti buržoazii nejprve bojem národním. Proletariát každé
země se ovšem musí nejprve vypořádat se svou vlastní buržoazií.
PROLETÁŘI A KOMUNISTÉ
V jakém poměru jsou komunisté k proletářům vůbec?
Komunisté nejsou zvláštní stranou oproti jiným dělnickým
stranám. Nemají zájmy odlišné od zájmů celého proletariátu. Nevytyčují
žádné zvláštní zásady, podle nichž by chtěli přetvářet proletářské
hnutí. Komunisté se liší od ostatních proletářských stran jedině tím,
že na jedné straně v boji proletářů různých národů vytyčují a obhajují
společné zájmy všeho proletariátu, nezávisle na národnosti, na druhé
straně tím, že na různých stupních vývoje, jimiž prochází boj mezi
proletariátem a buržoazií, zastupují vždy zájmy celého hnutí.
Teoretické teze komunistů nejsou naprosto založeny na
idejích, na zásadách vymyšlených nebo objevených tím nebo oním oprávcem
světa.
Jsou jen obecným výrazem skutečných poměrů existujícího
třídního boje, výrazem dějinného pohybu probíhajícího před našimi
zraky.
Charakteristickým rysem komunismu není odstranění
vlastnictví vůbec, nýbrž buržoazního vlastnictví. Avšak moderní
buržoazní soukromé vlastnictví je posledním a nejúplnějším výrazem
vyrábění a přivlastňování výrobků, které spočívá na třídních
protikladech, na vykořisťování jednoho druhými.
Nám komunistům se vytýkalo, že prý chceme odstranit osobně
nabyté, vlastní prací získané vlastnictví, vlastnictví, které je
základem veškeré osobní svobody, činnosti a samostatnosti.
Prací získané, řádně nabyté, vlastními mozoly zasloužené
vlastnictví! Mluvíte o maloburžoazním, malorolnickém vlastnictví, které
tu bylo před buržoazním vlastnictvím? To nepotřebujeme odstraňovat my,
to odstranil a denně odstraňuje vývoj průmyslu.
Bude-li tedy kapitál přeměněn v kolektivní vlastnictví,
patřící všem příslušníkům společnosti, nezmění se osobní vlastnictví ve
společné. Změní se jen společenský charakter vlastnictví. Vlastnictví
ztratí svůj třídní charakter.
V komunistické společnosti je nahromaděná práce je
prostředkem k rozšiřování, obohacování a usnadňování životního procesu
dělníků.
V buržoazní společnosti je kapitál samostatný a osobní, kdežto pracující individuum nesamostatné a neosobní.
Děsíte se, že chceme zrušit soukromé vlastnictví. Ale v
nynější vaší společnosti je soukromé vlastnictví zrušeno pro devět
desetin jejích členů, existuje právě proto, že pro devět desetin
neexistuje. Vytýkáte nám tedy, že chceme zrušit vlastnictví, které
předpokládá jako nezbytnou podmínku, že obrovská většina společnosti
nemá vlastnictví. Zkrátka vytýkáte nám, že chceme zrušit vaše
vlastnictví. Ano, to opravdu chceme.
Komunismus nebere nikomu možnost přivlastňovat si
společenské výrobky, bere jen možnost zotročovat si tímto
přivlastňováním cizí práci. Namítalo se, že zrušením soukromého
vlastnictví přestane veškerá činnost a zavládne všeobecná zahálka.
Podle toho by byla buržoazní společnost dávno musela zahynout na
lenost, vždyť ti, kdo v ní pracují, nic nenabývají, a ti, kdo nabývají,
nepracují.
Buržoazní řeči o rodině a výchově, o něžném poměru mezi
rodiči a dětmi jsou tím odpornější, čím víc rozvoj velkého průmyslu
přetrhává všechny rodinné svazky proletářů a čím víc jsou děti
proměňovány v pouhý předmět obchodu a v pracovní nástroje.
Ale vy komunisté chcete zavést společenství žen, křičí na nás buržoazie.
Měšťák vidí ve své ženě pouhý výrobní nástroj. Nemá ani
potuchy, že jde právě o to, zrušit postavení ženy jako pouhého
výrobního nástroje. Našim měšťákům dokonce nestačí, že jsou jim k
dispozici ženy a dcery jejich proletářů, o prostituci ani nemluvě, a s
náramným potěšením si vzájemně svádějí manželky.
Komunistům se dále vytýká, že prý chtějí odstranit vlast a
národnost. Dělníci nemají vlast. Nelze jim vzít něco, co nemají.
Nacionální rozdíly a protiklady mezi národy mizejí stále více už s
rozvojem buržoazie, svobodou obchodu, světovým trhem, stejnorodostí
průmyslové výroby a jí odpovídajícími životními poměry. Tou měrou, jak
bude odstraňováno vykořisťování jednoho individua druhým, bude
odstraňováno i vykořisťování jednoho národa druhým.
Komunistická revoluce je nejradikálnějším rozchodem s
tradičními vlastnickými vztahy, není divu, že v průběhu jejího rozvoje
se nejradikálněji účtuje s tradičními idejemi.
Viděli jsme výše, že prvním krokem v dělnické revoluci je pozvednutí proletariátu na panující třídu, vydobytí demokracie.
To se ovšem může stát nejprve jen despotickými zásahy do
vlastnického práva a do buržoazních výrobních vztahů, tedy opatřeními,
která se zdají ekonomicky nedostatečná a neudržitelná, která však v
průběhu hnutí přerůstají sama sebe a jsou nevyhnutelná jako prostředek
k převratu v celém způsobu výroby.
Tato opatření budou však podle různých zemí různá. V nejpokročilejších zemích může však být téměř všeobecně použito např. těchto opatření:
- Vyvlastnění pozemkového majetku.
- Silně progresivní daň.
- Zrušení dědického práva.
- Konfiskace majetku všech emigrantů a rebelů.
- Soustředění dopravy v rukou státu.
- Stejná pracovní povinnost pro všechny.
- Úsilí o postupné odstranění rozdílu mezi městem a venkovem.
- Veřejná a bezplatná výchova všech dětí.
- Odstranění tovární práce dětí v její dnešní podobě.
Jakmile
v průběhu vývoje zmizí třídní rozdíly, ztratí veřejná moc svůj
politický charakter. Politická moc ve vlastním smyslu slova je
organizované násilí jedné třídy k potlačování druhé.
Místo staré buržoazní společnosti s jejími třídami a
třídními protiklady nastoupí sdružení, v němž svobodný rozvoj každého
je podmínkou svobodného rozvoje všech.
SOCIALISTICKÁ A KOMUNISTICKÁ LITERATURA
V
zemích, jako je Francie, kde rolnictvo tvoří značně přes polovinu
obyvatelstva, bylo přirozené, že se objevili spisovatelé, kteří se
zastávali proletariátu proti buržoazii, používali při své kritice
buržoazního maloburžoazního a malorolnického měřítka a hájili dělníky
ze stanoviska maloburžoazie. Tak vznikl maloburžoazní socialismus.
Tento socialismus neobyčejně důvtipně rozpitval rozpory v
moderních výrobních vztazích. Odhalil, jak je ekonomové licoměrně
zkrášlují. Nezvratně dokázal zhoubné účinky strojové výroby a dělby
práce, koncentraci kapitálu a pozemkového majetku, nadvýrobu, krize,
nutný zánik drobných buržoů a rolníků, bídu proletariátu, anarchii
výroby, křiklavý nepoměr v rozdělování bohatství, vzájemnou vyhlazovací
průmyslovou válku mezi národy, rozklad starých mravů, starých rodinných
vztahů a starých národností.
Ve svém dalším vývoji upadl tento směr do zbabělé kocoviny.
Francouzská socialistická a komunistická literatura, která
vznikla pod jařmem panující buržoazie a je literárním výrazem boje
proti tomuto panství, byla přenesena do Německa v době, kdy tam
buržoazie právě zahájila boj proti feudálnímu absolutismu.
Němečtí filosofové, polofilosofové a estéti sáhli citlivě
po této literatuře
a zapomněli jen, že s těmito spisy se z Francie do Německa
nepřestěhovaly také francouzské životní poměry. V německých poměrech
ztratila francouzská literatura jakýkoli bezprostřední praktický význam
a nabyla ryze literární tvářnosti. Ukázala se nutně neplodným
přemítáním o uskutečnění lidské podstaty.
Celá práce německých literátů záležela výhradně v tom, že
se snažili uvést nové francouzské ideje v soulad se svým starým
filosofickým svědomím, anebo spíše osvojit si francouzské ideje ze
svého filosofického stanoviska.
První pokusy proletariátu přímo prosadit v dobách
všeobecného rozjitření, v období svržení feudální společnosti své
vlastní třídní zájmy nezbytně ztroskotaly jak pro nevyspělost samotného
proletariátu, tak pro nedostatek materiálních podmínek jeho osvobození,
které jsou teprve výtvorem buržoazní epochy. Revoluční literatura,
která provázela tato první hnutí proletariátu, je svým obsahem nutně
reakční. Hlásá všeobecný asketismus a hrubé rovnostářství.
Skutečně socialistické a komunistické systémy, systém
Saint-Simonův, Fourierův či Owenův, se objevují v prvním, nevyvinutém
období boje mezi proletariátem a buržoazií, které jsme vylíčili výše.
Fantastické líčení budoucí společnosti vzniká v době, kdy
je proletariát ještě velmi nevyspělý a sám si tedy ještě představuje
svoje postavení velmi fantasticky, vzniká z jeho první mocné touhy po
všeobecném přetvoření společnosti.
Ale socialistické a komunistické spisy obsahují i kritické
prvky. Útočí na všechny základy existující společnosti. Dodaly proto
velice cenný materiál k uvědomování dělníků. Jejich pozitivní teze o
budoucí společnosti, např. zrušení protikladu mezi městem a venkovem,
zrušení rodiny, soukromého nabývání statků a námezdní práce, hlásání
společenské harmonie, přeměna státu v pouhou správu výroby - všechny
tyto teze vyjadřují jen nutnost odstranění třídního protikladu, který
se teprve počíná vyvíjet a je jim znám jen ve své počáteční beztvárné
neurčitosti. Tyto pozitivní teze mají proto ještě čistě utopický
charakter.
Význam kriticko-utopického socialismu a komunismu je v
obráceném poměru k dějinnému vývoji. Tou měrou, jak se rozvíjí a utváří
třídní boj, pozbývá toto blouznivé povznášení se nad něj, toto
blouznivé potírání třídního boje jakékoli praktické ceny a jakékoli
teoretické oprávněnosti. A proto jak byli původci těchto systémů v
mnoha směrech revoluční, tak tvoří jejich žáci vždy reakční sekty. Bez
ohledu na další historický vývoj proletariátu tvrdošíjně lpí na starých
názorech mistrů. Snaží se proto důsledně znovu otupit třídní boj a
smířit protiklady. Stále ještě sní o uskutečnění svých společenských
utopií na zkoušku,
o zřizování kolonií ve vlastní zemi, o zřízení malé Ikarie - kapesního
vydání nového Jeruzaléma - a aby mohli vybudovat všechny ty vzdušné
zámky, jsou nuceni dovolávat se lidumilnosti buržoazních srdcí a měšců.
Ponenáhlu sestupují do kategorie svrchu vylíčených reakčních a
konzervativních socialistů a liší se od nich jen systematičtějším
pedantstvím, fanatickou pověrčivou vírou v zázračné účinky své sociální
vědy. Proto vystupují rozhořčeně proti jakémukoli politickému hnutí
dělníků. Owenovci v Anglii vystupují proti chartistům, fourierovci ve
Francii proti reformistům.
STANOVISKO KOMUNISTŮ K RŮZNÝM OPOZIČNÍM STRANÁM
Po
tom, co bylo řečeno ve druhém oddílu, je jasný poměr komunistů k
dělnickým stranám, které se už ustavily, tedy jejich poměr k chartistům
v Anglii a ke stoupencům agrární reformy v Severní Americe.
Komunisté bojují za dosažení nejbližších cílů a zájmů
dělnické třídy, ale v hnutí přítomnosti představují zároveň budoucnost
hnutí. Ve Francii se komunisté v boji proti konzervativní a radikální
buržoazii spojují se stranou socialisticko-demokratickou, aniž se tím
vzdávají práva chovat se kriticky k frázím a iluzím vyvěrajícím z
revoluční tradice.
Ve Švýcarsku podporují radikály, nezapomínajíce, že tato
strana se skládá z protichůdných živlů, zčásti demokratických
socialistů ve francouzském smyslu, zčásti z radikálních buržoů.
Mezi Poláky podporují komunisté stranu, která činí agrární
revoluci podmínkou národního osvobození, touž stranu, která vyvolala
krakovské povstání roku 1846. V Německu, pokud buržoazie vystupuje
revolučně, bojuje komunistická strana společně s ní proti absolutní
monarchii, feudálnímu pozemkovému vlastnictví a maloměšťáctví.
Komunistická strana však nepřestává ani na okamžik pěstovat
mezi dělníky co nejjasnější vědomí nepřátelského protikladu mezi
buržoazií a proletariátem, aby němečtí dělníci mohli okamžitě využít
společenských a politických podmínek, které musí s sebou přinést
panství buržoazie, jako zbraně proti ní samé, aby po svržení reakčních
tříd byl v Německu ihned zahájen boj přímo proti buržoazii.
K Německu obracejí komunisté svou hlavní pozornost, protože
Německo stojí na prahu buržoazní revoluce a provede tento převrat za
pokročilejších podmínek evropské civilizace vůbec a s mnohem
vyspělejším proletariátem, než tomu bylo v Anglii v 17. století a ve
Francii 18. století. Německá buržoazní revoluce může být tedy jen
bezprostřední předehrou proletářské revoluce.
Zkrátka, komunisté všude podporují každé revoluční hnutí proti dosavadním společenským a politickým poměrům.
Ve všech těchto hnutích staví do popředí otázku vlastnictví
jako základní otázku hnutí, bez ohledu na to, zda už nabyla více nebo
méně vyvinuté formy.
Komunisté konečně všude usilují o spojení a dorozumění demokratických stran všech zemí.
Komunisté pokládají za nedůstojné, aby tajili své názory a
úmysly. Prohlašují otevřeně, že jejich cílů lze dosáhnout jen násilným
svržením celého dosavadního společenského řádu. Nechť se panující třídy
třesou před komunistickou revolucí! Proletáři v ní nemají co ztratit,
leda své okovy. Dobýt mohou celý svět.
Proletáři všech zemí, spojte se!